HRM

Human Resource Management (afgekort HRM) betekent, hoe discutabel ook, letterlijk vertaald “beheer van menselijke productiemiddelen”. Het is een term die veel wordt gebruikt als synoniem voor personeelsbeleid, personeelsmanagement of personeelszaken.

Opportuna is overtuigd dat in alle bedrijfsvraagstukken een HRM-component zit. Business doelstellingen worden pas gehaald en een strategie komt pas tot leven als alle mensen binnen een organisatie:

  • begrijpen waar de organisatie voor staat en wat er van hen wordt verwacht;
  • zich continu ontwikkelen en optimaal met elkaar samenwerken;
  • elkaar echt kennen en zelf verbindingen leggen.

HRM is de motor die dit stimuleert. Dat betekent dat HRM als rode draad door de organisatie moet lopen. Zet u als organisatie HRM op de juiste plek en maakt u het de motor achter de dynamiek tussen de mensen in de business, dan bent u in staat tot uitzonderlijke prestaties.

HRM kan een directe bijdrage leveren aan het succes en resultaat van organisaties. Dit bereiken we door onder andere HRM-processen in te richten en instrumenten te ontwikkelen ten behoeve van de instroom van de juiste mensen, het beoordelen, ontwikkelen en begeleiden van individuen en groepen medewerkers en leidinggevenden te faciliteren in het gebruik van HR-instrumenten.

Q1: Ben ik wel aantrekkelijk genoeg als werkgever? Hoe kan ik mijn werkgeversmerk versterken?

Employer branding wordt steeds belangrijker. Employer branding begint met de vraag wie u als organisatie bent en wat de ‘employee value proposition’ is. Hierbij moet gedacht worden aan zaken als: beloning, functie-inhoud, cultuur, collegialiteit, carrièrekansen, doel en missie van de organisatie en reputatie. Dit vormt de basis voor de contentstrategie t.b.v. de arbeidsmarktcommunicatie. Employer branding is een vak apart en geen activiteit die HR er ‘wel even’ bij doet. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met de afdeling (marketing)communicatie. Tips:

  • De medewerkers zijn het merk: laat hen de helden zijn in de verhalen die over de organisatie worden verteld.
  • Wees niet bang om nieuwe dingen te proberen. De digitale wereld maakt het mogelijk campagnes snel te lanceren, uit te proberen en aan te passen.

Q2: Moeten we meer mensen in vaste dienst nemen of vergroten we juist onze flexibele schil?

Vaste contracten blijven voorlopig de boventoon voeren en zijn ook belangrijk voor de stabiele basis en cultuur van een organisatie. In aanvulling daarop blijft de traditionele vorm van flexarbeid (‘piek en ziek’) noodzakelijk. Maar het tijdelijk inzetten van externe talenten is keihard nodig om te innoveren en daarmee de strategische doelen te behalen en de organisatie commercieel succes te bezorgen.

Q3 : Hoe weet ik of ik marktconform beloon?

Een goed beloningsbeleid geeft de juiste prikkels aan medewerkers om de organisatiedoelen te realiseren. Het ´gat´ tussen de markt en de eigen beloningsstructuur kan op basis van eigen bevindingen worden bepaald. Beter is het om een extern adviesbureau een benchmark te laten uitvoeren. Hierbij vergelijkt het adviesbureau vergelijkbare functies binnen dezelfde branche met elkaar. Daarnaast is het raadzaam om functies met elkaar te vergelijken met behulp van een functiewaardering. De ene functie is namelijk zwaarder dan de andere en dat blijkt niet altijd uit de naam. Verder is het van belang om het totale pakket aan arbeidsvoorwaarden mee te nemen in het onderzoek. De hoogte van het salaris zegt niet alles. Het gaat ook om bonussen, aantal vakantiedagen, leaseauto´s, een pensioenregeling en eventuele andere relevante arbeidsvoorwaarden. Op basis van de informatie uit het beloningsonderzoek en de functiewaardering kunnen gefundeerd keuzes worden gemaakt ten aanzien van het beloningsbeleid.

Afspraak maken met onze experts

Wilt u een persoonlijk gesprek met onze experts waarin u voorzien wordt van passend advies? Maak direct een afspraak.
icon

Contact opnemen met Opportuna

Wilt u direct contact met een van onze experts? Neem direct telefonisch of via ons contactformulier contact op.

Om bepaalde functionaliteiten zoals het onderzoeken van uw gedrag op onze website aan te bieden gebruiken wij analytische en tracking cookies op onze website. Omdat we uw privacy belangrijk vinden, vragen we u de tracking cookies te accepteren. Wilt u eerst meer informatie over onze Cookie-policy, klik dan op ‘Meer informatie’.


Meer informatie